Utrechtse tram rijdt tijdelijk deels op diesel na kabelbreuk

© RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
UTRECHT - Door een kabelbreuk bijna een jaar geleden wordt een deel van het tramnet in Utrecht gevoed met noodgeneratoren. Die staan in Park Transwijk, omwonenden klagen over stank- en geluidsoverlast. De overlast zal nog enige tijd aanhouden verwacht de provincie Utrecht.
Het probleem ontstond november vorig jaar. Bij beschoeiingswerkzaamheden nabij De Munt werd een ondergrondse voedingskabel van de tram geraakt. Daardoor ontstond een probleem met de stroomvoorziening op het traject tussen het Jaarbeursplein en de remise in Nieuwegein.

Op diesel

Dat traject krijgt energie uit twee stations, waarvan er dus eentje is uitgevallen. Daarom werd er in Park Transwijk een tweetal noodaggregaten geplaatst, elk ter grootte van een zeecontainer. Daarnaast staan er een drietal accupakketten, eveneens elk zo groot als een zeecontainer. Volgens provincievoorlichter Ron van Dopperen draaien de aggregaten op diesel.
De aggregaten staan in Park Transwijk
De aggregaten staan in Park Transwijk © RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
Bewoners van een flat aan de Livingstonelaan klagen over het geluid van het aggregaat. Volgens Van Dopperen wordt er met de omwonenden rekening gehouden, het aggregaat dat het verst van de flat staat wordt het meest gebruikt, alleen bij piekbelasting slaat het andere aggregaat aan.

Uitstel

De bewoners zeggen dat eerst gemeld was dat de situatie slechts korte tijd zou duren. Kees van Leeuwen, voorzitter van de Vereniging van Eigenaren van de flat: "Meerdere malen is toegezegd dat hij er tijdelijk zou staan: drie maanden." Maar telkens kregen de bewoners te horen dat het nog wat langer zou gaan duren.
De laatste stand is dat hij in oktober weg zou gaan, maar ook dat kan Van Dopperen niet beloven: "Het wordt nu dit najaar. Het heeft inderdaad allemaal wat langer geduurd, dat komt omdat er vertraging is in de leverantie van bouwmaterialen." Als de meeste recente planning gehaald wordt dan staan de aggregaten er een jaar.
Bewoners klagen dat er ook een brandstoflucht hangt in de buurt
Bewoners klagen dat er ook een brandstoflucht hangt in de buurt © RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel

Benzinelucht

Naast geluidsoverlast klagen de bewoners ook over stank. Van Leeuwen: "Naast geluidsoverlast was er laatst een penetrante geur alsof je op je balkon midden in een benzinestation zit." Deze klachten komen de provincie niet bekend voor.
Dat de tram op dit traject deels op diesel rijdt is pikant, omdat Utrecht juist het gebruik van dieselmotoren wil terugdringen. Vrachtwagens en bestelauto's op diesel die de binnenstad in willen moeten voldoen aan strenge milieueisen. Dergelijke dieselauto's zijn vanaf 2025 helemaal niet meer welkom in de stad, ze moeten dan zero-emissie zijn, wat in de praktijk wil zeggen dat ze elektrisch worden aangedreven, net als de tram.