Hetzelfde, maar compleet verschillend: waarom liggen er twee bruggen naast elkaar bij de Jaarbeurs?

De nieuwe Jaarbeursbrug.
De nieuwe Jaarbeursbrug. © RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
UTRECHT - Over twee weken neemt de Jaarbeurs een nieuwe brug over het Merwedekanaal in gebruik. Die ligt direct naast de Nelson Mandelabrug. De twee bruggen zijn nagenoeg even groot, hebben precies dezelfde techniek en dezelfde vorm. Als je beter kijkt, zie je dat daar de vergelijking ophoudt, de bruggen zijn totaal anders.
Pal naast de net gerenoveerde Nelson Mandelabrug ligt een gloednieuwe brug.
Pal naast de net gerenoveerde Nelson Mandelabrug ligt een gloednieuwe brug. © RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
De Nelson Mandelabrug stamt uit de jaren negentig. Recent is hij ingrijpend gerenoveerd en eerder dit jaar opgeleverd. Hij werd verbreed zodat er ruime fietspaden overheen kunnen, plus een busbaan. Ook kwam er een tunnel voor fietsers langs het Merwedekanaal. Toen de brug bijna klaar leek, kwamen de bouwvakkers terug en bouwden een tweede brug vlak naast de Mandelabrug. Die is inmiddels ook nagenoeg klaar.

Identiek

De nieuwste brug is bedoeld voor het vrachtverkeer dat de Jaarbeurs wil bevoorraden. De twee bruggen zijn identiek. Het zijn hefbruggen met vier pilaren en twee contragewichten in de vorm van een balk. Het contragewicht hangt aan stalen kabels. Ook de relingen hebben de zelfde vorm.
De witte kleur heeft te maken met de andere 'Jaarbeursbrug'
Frank Tebbe (woordvoerder Jaarbeurs)
Het eerste dat opvalt is de kleur, die verschilt. De Mandelabrug is donkerblauw. De brug van de Jaarbeurs is crème-wit. Maar als je beter gaat kijken, dan zie je meer verschillen. Het lijkt er op dat de architect het er om gedaan heeft, want elk detail blijkt net helemaal anders.
De oude brug uit de jaren negentig is verbreed.
De oude brug uit de jaren negentig is verbreed. © RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
Kijk naar de vormen van de pilaren. Heeft de ene vooral ronde accenten, de ander is hoekig. Het zelfde geldt voor het contragewicht. De oude heeft een vierkante balk als gewicht. Bij de nieuwe brug is hij rond. Heeft de oude brug één staalkabel per pilaar, de nieuwe brug heeft er twee. En ook de reling is identiek, maar dan toch heel anders. De oude brug heeft verticale steunen op een meter afstand van elkaar, de nieuwe brug heeft een steun na elke twintig centimeter.
Zoek de verschillen.
Zoek de verschillen. © RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel

Welstand

En zo kan je je blijven verbazen over twee gelijke bruggen, die zo verschillen. We zoeken contact met de Jaarbeurs, met één simpele vraag: 'Waarom toch die verschillen?' Woordvoerder Frank Tebbe moet even op zoek, maar komt dan met een verklaring: "De welstandscommissie van de gemeente heeft aangegeven dat de brug zou moeten passen bij het aanwezige ensemble van bruggen, maar ook een eigen, eigentijdse uitstraling zou moeten hebben", vertelt hij. "De witte kleur heeft te maken met de andere 'Jaarbeursbrug'."
Twee kabels vs één kabel, rond vs vierkant.
Twee kabels vs één kabel, rond vs vierkant. © RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
Gelijk en toch verschillend, en zo is Utrecht stiekem een nieuwe attractie rijker, je kan in de Dichterswijk lekker op de brug gaan staan en zoeken naar nog meer verschillen, sommige heel duidelijk en sommige heel subtiel.