Oranjekoorts komt langzaam op gang, maar bij verkopers van oranjespullen 'loopt het als een malle'

UTRECHT - Waar het lijkt alsof de echte Oranjekoorts nog moet losbarsten, zijn de verkopers van merchandise juist al razend druk. "Ik draai zeven dagen per week, zestien uur per dag", zegt Marco van Daalen van de Vlaggenclub.
In het magazijn in Mijdrecht staan de dozen vol vlaggen, hoeden, tenues en allerlei soorten andere versieringen hoog opgestapeld. "Op straat zie je het nog niet", geeft hij toe. "Maar de verkopen gaan nu als een malle."
Het is keihard werken voor de verkopers van oranje artikelen

'Winst van gisteren heeft geholpen'

Dat ziet Roland Heerkens van The Badge Company uit Woerden ook. Zijn bedrijf is onder meer verantwoordelijk voor het populaire Voetbalshop.nl, waar hij shirts van het Nederlands elftal verkoopt. "De verkoop loopt vooruit op de evenementen", zegt hij.
Zo gek als in het verleden, is het nog niet. Al zijn er wel degelijk straten waar de Oranjekoorts is toegeslagen. Heerkens verwacht dat die temperatuur ook in de rest van het land langzaam oploopt. "De winst van gister heeft wel geholpen", doelt hij op de overwinning van Oranje op Georgië.
Daarbij komen we gelijk bij een ijzeren wet: als Oranje niet presteert, dan blijft de verkoop ook achter. "Dat hebben we gemerkt, we zagen na de wedstrijd met Schotland een klein dipje", zegt hij over de slechte partij van het Nederlands elftal vorige week.

Nog even wennen

Marco van Daalen denkt op zijn beurt dat we ook weer even moeten wennen. Het is immers zeven jaar geleden dat Oranje voor het laatst op een eindtoernooi actief was. "Mensen zijn bijna vergeten hoe je het leuk kan maken met Oranje". En dan was er natuurlijk ook nog corona, waardoor het EK vorig jaar werd afgeblazen terwijl de voorbereidingen al wel in volle gang waren.
"Door de lockdown viel alles stil", zegt Van Daalen. Die het toen als ondernemer zwaar voor de kiezen kreeg. "Ik word daar bijna emotioneel van", probeert hij terug te kijken op die periode. "Je moet ook zorgen dat je personeel te eten krijgt. Toen dacht ik dat de zaak bijna stuk ging, maar nu loopt het als een malle."
Als Nederland door de groepsfase heenkomt en we ook weer gezamenlijk naar wedstrijden mogen kijken op een plein of in de kroeg, dan verwacht Roland Heerkens dat de shirtverkoop door het dak gaat. "We hopen dan 30.000 tot 40.000 shirts te hebben verkocht aan het eind van de rit", zegt de ondernemer.

Toernooiwinst

En natuurlijk hopen zowel Van Daalen als Heerkens dat Oranje het toernooi weet te winnen. "Dan verkopen we dit shirt over twintig tot dertig jaar nog", zegt hij met een glimlach. Want het EK-shirt uit 1988 is nog altijd zijn bestseller.
Ook Van Daalen heeft voor de eindoverwinning best nog wel wat werkweken van honderd uur voor over. "Dan gaan we daarna op onze lauweren rusten."