Eindexamens van start en dus staat de klachtenlijn weer open: 'Het gaat hard!'

UTRECHT - De eindexamens zijn vandaag officieel begonnen en dat betekent dat ook de traditionele eindexamenklachtenlijn van het LAKS in Utrecht weer open is. Bij de lijn kunnen leerlingen die een negatieve ervaring hadden bij de examens hun klacht achterlaten. En daar is behoefte aan, bleek vanmiddag: "We zitten nu alweer op 1300 klachten. Het gaat hard!"
Veel bellers voor klachtenlijn eindexamens van LAKS
Natuurlijk gaat het er dit jaar anders aan toe bij het Landelijk Aktie Komitee Scholieren. Zo zitten de telefonisten in de Utrechtse binnenstad op een veilige afstand van elkaar en is de ruimte gevuld met minder bellers dan anders. Waarschijnlijk betekent dat wel dat de bellers die er zitten, het drukker krijgen dan anders, zegt bestuurslid Myriam van de Wiel. Vanmiddag stond de teller, een uur na het laatste examen, al op 1300 klachten.
Veel van de bellers vonden het examen dat ze moesten afleggen te ingewikkeld. En dat was ook wel te verwachten. Van de Wiel: "Het gaat vooral over de moeilijkheidsgraad, net als andere jaren: daar klagen scholieren graag over."
Maar er waren ook opmerkingen die specifiek zijn voor dit jaar. Van de Wiel: "Er waren ook klachten over de organisatorische punten. Bijvoorbeeld dat er niet goed anderhalve meter afstand gehouden kon worden of dat er geen water gedronken mocht worden."
Het coronavirus hangt dus als een donkere wolk boven de examenweek. En ook in de aanloop naar de eindexamens hadden leerlingen er last van. Van de Wiel: "Sommige scholieren konden zich heel goed voorbereiden omdat de school bijvoorbeeld bijlessen gaf en fysiek onderwijs mogelijk maakte. Maar we zien ook dat andere scholen dat veel minder deden. Daar zien we door corona wel echt een verschil, én meer klachten."
De examenperiode ziet er dus anders uit dan voorgaande jaren. Zo hebben leerlingen een extra herkansing, kun je in overleg met je school de examens over meerdere periodes verspreiden en gaat het centrale praktijkexamen op het vmbo niet door.
De tekst gaat door onder de foto.
Confettikanon bij eerste klacht eindexamenlijn LAKS
Confettikanon bij eerste klacht eindexamenlijn LAKS © RTV Utrecht / Carmen Nelissen

150.000 klachten

Op het hoofdkwartier van het LAKS werd vanmiddag een confettikanon afgeschoten toen de eerste échte klacht binnenkwam. Of de telefoonmedewerkers vanavond nog zo blij zijn met iedere beller, is de vraag want het zou wel eens druk kunnen worden. Vandaag waren namelijk de examens wiskunde (vwo) en bedrijfseconomie (havo). Van de Wiel: "In 2019 kregen we over die vakken veel klachten binnen."
Eindexamenleerlingen kunnen hun klacht online of telefonisch doorgeven. Vervolgens kijkt het LAKS of ze daar inhoudelijk iets mee kunnen. In 2019, het laatste jaar waarin centraal eindexamen werd gedaan, kwamen ruim 150.000 klachten binnen.
En dit jaar mogen het er best wat minder zijn, zegt Myriam. "Maar dan vooral omdat er geen klachten zíjn. Niet omdat we niet bereikbaar zijn. We zitten graag klaar."