Groot beveiligingslek bij bezorgdienst Gorillas, klantgegevens eenvoudig in te zien

UTRECHT - De ook in Utrecht actieve bezorgdienst Gorillas had de beveiliging van klantgegevens slecht op orde. Daardoor waren onder meer namen, adressen, telefoonnummers en de bestelgegevens van 200.000 klanten eenvoudig in te zien.
Dat blijkt uit onderzoek van de Duitse instantie BSI. In totaal gaat het volgens onderzoekers om de gegevens die horen bij een miljoen bestellingen. BSI valt onder het Duitse ministerie van Binnenlandse Zaken en wijst bedrijven erop als hun beveiliging niet op orde is.
Gorillas in Utrecht
Gorillas in Utrecht © RTV Utrecht
Ook verschillende Utrechtse klanten hebben inmiddels een mail gehad van de bezorgdienst. "Toen we deze informatie ontvingen, hebben we het probleem onmiddellijk aangepakt en opgelost, wat betekent dat er geen klantgegevens openbaar zijn gemaakt", schrijft Gorillas aan haar klanten.
Gorillas is inmiddels actief in 19 Europese steden en startte onlangs ook in Utrecht. De bezorgdienst heeft een beperkter assortiment dan andere online supermarkten, maar wil zich onderscheiden met de claim dat de boodschappen binnen tien minuten worden bezorgd.
Eerder maakten we deze reportage over Gorillas dat net als het bedrijf Flink onlangs in Utrecht is begonnen met een bezorgdienst. Beide bedrijven beloven binnen 10 minuten boodschappen bij je thuis te bezorgen.
Nieuwe bezorgdiensten in Utrecht beloven binnen 10 minuten boodschappen bij je thuis te bezorgen