Coalitiepartijen na vertrek Buijtelaar: 'Doe onderzoek naar alternatieve plannen westelijke rondweg'

© Gemeente Amersfoort
AMERSFOORT - Nu Hans Buijtelaar zijn taken als wethouder van Amersfoort heeft neergelegd, rijst de vraag: wat moet er met de westelijke rondweg gebeuren? Coalitiepartijen GroenLinks en D66 zijn duidelijk: onderzoek alternatieve plannen, door bijvoorbeeld alleen een fietstunnel aan te leggen.
Buijtelaar kondigde zijn vertrek gisteren aan in een brief aan de gemeenteraad. Het gesteggel over de westelijke ontsluiting heeft hem doen besluiten op te stappen. Zo werd de aanbestedingsperiode verlengd omdat aannemers de vrijgemaakte 68,3 miljoen euro te weinig vinden voor het grote project.
Ondertussen neemt de politieke druk steeds meer toe: tijdens een recent debat probeerden oppositiepartijen SP en Amersfoort2014 de coalitiepartijen te ontlokken of ze bereid zijn extra geld uit te trekken of de stekker uit het project te trekken. D66 als GroenLinks hielden toen de kaarten stevig tegen de borst en verwezen naar de afspraak in het coalitieakkoord.

Alternatief plan

"Tijdens het laatste debat op 13 april hebben we al gevraagd of we out of the box kunnen denken", zegt GroenLinks-fractievoorzitter Dillian Hos. "Er is een subsidie uit Europa aangevraagd: als die er komt, kan het plan alsnog worden uitgevoerd zoals het college het wil. Maar dat weet je pas in december. Dus wij willen weten of we in die tussentijd met de provincie een alternatief plan kunnen ontwikkelen."
Hos: "Als je de focus op de veiligheid en op fietsers legt en wat minder op de doorstroming van auto's, zou je in de periode tot aan december de tijd kunnen benutten om dat scenario meer te verkennen. Maar daar wordt nog verschillend over gedacht binnen de coalitie." De GroenLinkser denkt onder meer aan de aanleg van een fietstunnel.
Collega Tyas Bijlholt van D66 sluit zich daar bij aan. "Mijn fractiegenoot Dirk-Joost van Hamersveld heeft eerder aangegeven dit ook een interessante gedachte te vinden: wat nou als je alleen de fietsverbindingen aanlegt en de voetgangersverbindingen? Dat vinden wij een interessante gedachte, maar uiteindelijk is het belangrijkste dat we een onderdoorgang krijgen bij de spoorwegovergang. De veiligheid is het belangrijkste, want ik hoor van mensen in de stad dat ze zich daar onveilig voelen als ze daar met hun kinderen staan. Dat moeten we zien te voorkomen."
Voor D66 staat één ding als een paal boven water: de plannen moeten binnen het budget blijven. "Dat is een vereiste: we gaan er geen extra geld in stoppen. Linksom of rechtsom moet er een oplossing komen: we hebben al heel veel geld uitgegeven en we hebben nog niks, alleen bomen gekapt. Ik heb er wel vertrouwen in, anders had ik m'n handtekening er niet ondergezet. Maar we moeten wel onze horizon verbreden."

Afscheid Buijtelaar

Hos en Bijlholt vinden het jammer dat Buijtelaar is opgestapt, maar begrijpen zijn keuze wel. Hos: "Hij was een wethouder die niet de geëikte VVD-paden bewandelde. Hij was een voorloper als het gaat om distributie met schonere vrachtwagens of een autoluwe binnenstad."
Bijlholt: "Het is treurig dat voor het einde van een collegeperiode een wethouder zijn functie neerlegt. Hij heeft de afgelopen 11 jaar veel voor de stad gedaan, maar ik denk dat hij een moedig besluit heeft genomen door zijn politieke verantwoordelijkheid te nemen als wethouder. Dat is geen makkelijke beslissing, maar ik denk wel dat het een verstandige is."