Amersfoorters vrezen voor extra goederentreinen die nachtrust verstoren

Met name 's nachts rijden over dit traject goederentreinen door de binnenstad van Amersfoort.
Met name 's nachts rijden over dit traject goederentreinen door de binnenstad van Amersfoort. © RTV Utrecht
AMERSFOORT - Met meer dan duizend handtekeningen probeert een groep bezorgde inwoners te voorkomen dat in de toekomst meer goederentreinen door Amersfoort rijden. Die toename zou het gevolg zijn van een Europese spoorsubsidie die is aangevraagd, maar dat wordt door de gemeente ontkend.
Spoorbeheerder ProRail heeft op 17 maart een Europese subsidie-aanvraag ingediend. Die is volgens de gemeente Amersfoort bedoeld om knelpunten in de infrastructuur, zoals onveilige spoorovergangen of verouderde spoorwegemplacementen, op te lossen. De subsidie zou de ondertunneling van de spoorwegovergang op de Barchman Wuytierslaan mogelijk maken. Een belangrijk onderdeel van de westelijke rondweg die de gemeente graag wil realiseren. Vorige week bleek dat het nog altijd niet zeker is of de rondweg er kan komen omdat het budget ontoereikend is.

Bedreiging

Thomas van der Eerden van het comité 'Stop extra goederentreinen door Amersfoort' is er niet gerust op. Hij stelt dat demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen in een brief aan de Kamer wel degelijk heeft gesproken over verbeteringen die meer spoorgoederenvervoer mogelijk moeten gaan maken. "Het kan gaan om meer dan tien zware treinen dagelijks, ook 's nachts, en ook met gevaarlijke stoffen." In een verklaring stelt het comité verder dat extra goederentreinen niet alleen een bedreiging vormen voor de huidige omwonenden van het spoor maar ook voor de woningbouwplannen bij het spoor.
Die zorgen worden niet gedeeld door mobiliteitswethouder Hans Buijtelaar. In een brief aan het comité schrijft hij: "Omdat er geen verband is tussen deze subsidie en de hoeveelheid treinen dan wel de toename van treinen, zal het college ProRail niet verzoeken om af te zien van de subsidieaanvraag." Voor ProRail is Amersfoort ook voor het goederenvervoer Amersfoort belangrijk. Daarom vervangt het bedrijf de wissels aan de oostzijde van Amersfoort voor nieuwe hogesnelheidswissels.

Vruchten plukken

"Daar kan ook het reizigersvervoer de vruchten van gaan plukken", zegt Willem van Ewijk, woordvoerder van ProRail. "Wij begrijpen de zorgen die leven onder bewoners. Maar de subsidieaanvraag voor de Westelijke Ontsluiting is er niet op gericht is om te bouwen aan een groei van het goederenvervoer en groei van goederenvervoer is zeker ook geen voorwaarde."
Of er Europees geld beschikbaar komt is op z'n vroegst pas eind van het jaar duidelijk.