Zes miljoen euro nodig voor herstel trambaan Uithoflijn









Op De Uithof wordt de trambaan ook gebruikt door de bussen. Het is een druk stukje, waar voortdurend bussen en trams voorbijkomen. Wie naar het asfalt kijkt ziet direct dat er iets niet klopt: het asfalt brokkelt af, precies op de plek waar asfalt en spoorrails elkaar raken. En als je beter kijkt zie je op diverse plekken dat er al een spoedreparatie gepleegd is. Het is foute boel met de busbaan op De Uithof.
Loslatend asfalt
Dat bevestigt Ron van Dopperen, woordvoerder van de provincie Utrecht. Het is een bekend probleem. Sinds begin 2020 heeft een aannemer al zes keer noodreparaties uitgevoerd aan het asfalt van de trambaan in het centrum van De Uithof. En dat kostte tot nu toe 400.000 euro. Maar daarmee is het probleem niet opgelost.

Van Dopperen: "Het asfalt laat los op de aanhechting van het spoor. De belangrijkste oorzaak zit in het ontwerp. We hebben een ontwerp laten maken dat onvoldoende stevig is voor de toekomst." Hij doelt daarmee op een rubberachtige substantie die tussen het metaal van de rails en het asfalt in zit. De aannemer heeft het ontwerp gevolgd en valt dus niets te verwijten. En daarom draaien gemeente en provincie op voor de kosten van herstel.
De belangrijkste oorzaak zit in het ontwerp. We hebben een ontwerp laten maken dat onvoldoende stevig is voor de toekomst."
Het blijft niet bij noodreparaties, het hele traject in De Uithof moet op de schop. Het afbrokkelen van het asfalt is een gevaar voor de veiligheid. Losse stenen kunnen in de rails komen, waardoor de tram kan ontsporen, maar ook de wegligging voor de bussen is in het geding.

Van Dopperen: "Voor een oplossing moet niet alleen gekeken worden naar toplaag maar vooral ook naar de manier waarop de gehele trambaan is opgebouwd en de wijze waarop het spoor daarin is vastgezet in de flexibel rubberachtige substantie." Het hele herstel gaat naar verwachting zes miljoen euro kosten. Er was al een reserve gemaakt waar deze 6 miljoen uit betaald kan worden.
Academisch jaar
Om te kijken welke oplossing gekozen moet worden, zijn er aan het eind van de lijn twee proefvakken aangelegd. In het oorspronkelijke ontwerp is gebruik gemaakt van een mengsel van asfalt en beton. De twee proefvakken hebben dat mengsel niet, het ene vak is louter beton, het andere vak bestaat volledig uit asfalt.

Als de proef goed verloopt, dan wordt het traject deze zomer aangepakt. Dat zal zeker enkele weken duren. Tijdens het werk rijden er geen trams tussen Utrecht Centraal en De Uithof. Het streven is om de tram in ieder geval op 6 september, bij het begin van het academisch jaar, weer in bedrijf te hebben.
Reageren op dit bericht? Mail naar nieuws@rtvutrecht.nl.
Nieuwsoverzicht uit de Domstad

Boswachter verbolgen over graffiti in broedgaten van oeverzwaluwen
In Haarzuilens is een muur met broedplekken voor oeverzwaluwen beklad met graffiti. Daarbij is ...

Basketbalster Emese Hof delft het onderspit in finale Euro League
In Istanboel heeft basketbalster Emese Hof met haar team Perfumerias Avenida verloren van Jekat...

Horeca en kroeggangers tevreden over caféproef: 'Het was bijna een emotioneel moment'
Koninklijke Horeca Nederland is tevreden over de caféproef in vijf Utrechtse kroegen en ...

Kunstenaars brengen eerbetoon aan Utrechtse galeriehouder Henk Logman
Henk Logman draaide nog niet heel lang mee in de Utrechtse kunstwereld, maar runde sinds twee j...

Franks designdroom komt uit: zijn kampeerbusje wint een prestigieuze prijs
"Dit is dé prijs die je wilt winnen als je als industrieel ontwerper aan de opleidi...

Seksspeeltjes, hospiteren en eenzaamheid: dé studentenpodcast komt uit Utrecht
In het kantoor van scholieren.com wachten de Utrechtse studenten Dienke Mulder (21, psychologie...

Kampong verliest bij doven van de lichten meer dan alleen punten tegen Bloemendaal
Het is de hockeymannen van Kampong niet gelukt om de topper tegen Bloemendaal winnend af te slu...

Laatste dag voor kroegenexperiment Utrecht, casino Eemnes één dag open
Nog één dag mogen vijf cafés in Utrecht gasten ontvangen. Het vierdaagse F...