Niet elke woningzoekende past in de 'mal van Merwede' zegt deskundige over Utrechtse nieuwbouwwijk

UTRECHT - De nog nieuw te bouwen wijk Merwedekanaalzone in Utrecht is niet voor iedereen. Volgens planoloog Peter Pelzer van de Universiteit Utrecht passen niet alle woningzoekenden in de "mal van Merwede".
Planoloog Peter Pelzer
Planoloog Peter Pelzer © RTV Utrecht / Iris Tasseron
Pelzer volgt de ontwikkelingen in de Merwedekanaalzone op de voet. Hij denkt dat er veel beter nagedacht moet worden over hoe die autoloze wijk ook digitaal georganiseerd wordt. Zo zijn er plannen voor een app waarmee je vervoersmiddelen kunt delen, maar is dat niet voor iedereen weggelegd en kun je je auto niet voor de deur zetten. Daarmee sluit je groepen uit zegt Pelzer: "Mensen die niet zo digitaal geletterd zijn, dus niet gewend zijn om alles op hun telefoon te doen en mensen die misschien niet zo goed ter been zijn. Daar moet je echt over nadenken hoe je die toch tegemoet kan komen. Maar ik zou daar niet je hele stedenbouwkundige plan op inrichten want uiteindelijk wil je hier ook veel mensen kunnen huisvesten."

Digitalisering

In de Merwedekanaalzone worden in deelgebied 5 langs de Europalaan vier- tot zesduizend woningen gebouwd dicht op elkaar en autovrij. Als je aankomt bij de wijk kan ongeveer een derde van de bewoners hun eigen auto of deelauto parkeren en te voet of op de fiets verder naar zijn woning. Als je een nieuwe wasmachine hebt besteld zul je alternatief vervoer moeten regelen van de rand van de wijk tot aan je woning. Dat zal vooral via een app geregeld worden of in de mobiliteitswinkel.
Dat moet wel veilig gebeuren zegt Pelzer: "Het gaat er om wat voor data heb je van mensen nodig. Moet je van iedereen altijd op elk moment weten waar ze zijn en waar ze naartoe gaan? Voordeel is: het wordt een heel efficiënt systeem, want je kunt het allemaal op elkaar afstemmen. Nadeel is: als het systeem crasht dan crasht het ook helemaal als de stroom uitvalt bijvoorbeeld. En een nadeel is dat een aantal mensen of partijen op elk moment van de dag weten waar jij bent en de vraag is of je dat moet willen." Pelzer vindt dat hierover een maatschappelijk debat moet worden gevoerd.
Niet iedereen past in de 'mal van Merwede'

Experiment

Het ontwikkelen van de Merwedekanaalzone vraagt een hele goeie planning. Alle voorzieningen moeten er vanaf dag 1 zijn. Dat betekent dat de private partijen en de gemeente hele goede afspraken moeten maken om het doel te bereiken van een dichtbebouwde groene wijk.
De wijk is dus eigenlijk ook niet bedoeld voor mensen die nu een eigen auto hebben of twee, want een parkeerplek heb je niet zomaar. Toch is het volgens Pelzer niet onlogisch om autoloze wijken te bouwen. "Zeker in een groeiende stad als Utrecht vreet een auto gewoon ruimte zowel wanneer ie stilstaat als wanneer ie op de weg staat en als je al die mensen een woning wil geven en in hoge dichtheid wil bouwen dan kun je eigenlijk niet iedereen een auto voor de deur laten parkeren."
De gemeente hoopt nog voor het voorjaar meer duidelijkheid te geven over de verdere invulling van de Merwedekanaalzone.