Tweede Kamer verklaart verbreding ring A12/A27 controversieel

© RTV Utrecht
UTRECHT - Het demissionaire kabinet neemt geen beslissingen meer over de verbreding van de snelweg langs natuurgebied Amelisweerd bij Utrecht. Dat plan maakt onderdeel uit van de aanpak van de ring A12/A27, en dat is vandaag door de Tweede Kamer controversieel verklaard.
Minister van Infrastructuur en Waterstaat Van Nieuwenhuizen wil dat de verbreding wordt doorgezet, maar de Tweede Kamer wil dat een nieuw kabinet daar verder naar kijkt. Dat zegt GroenLinks Kamerlid Suzanne Kröger op Twitter.
De verbreding leek sinds vorige week al minder zeker geworden. Toen zette de rechter een streep door de aanleg van een snelweg in Arnhem, omdat de rekenmethode voor stikstofuitstoot niet goed genoeg was. Tegenstanders van de verbreding van de A27 denken dat die uitspraak ook voor dat tracé gevolgen heeft.
Voor Jos Kloppenborg van actiefgroep Vrienden van Amelisweerd is dit goed nieuws. "Wellicht wil de minister nog een nieuw tracébesluist of een reparatiebesluit nemen, maar dat zal ze dan voorlopig niet meer kunnen doen, lijkt me. We denken dat de tijd in ons voordeel werkt, het wordt steeds meer duidelijk dat dit een achterhaald verhaal is. En het wordt nu tijd voor de minister om nu naar alternatieven te kijken."
Als de verbreding van de A27 bij Amelisweerd doorgaat, verdwijnt er volgens in totaal 59 hectare aan bos. Er wordt 64.7 hectare voor teruggeplant. Op landgoed Amelisweerd zelf zou ruim 1 hectare aan bomen verdwijnen. Dat komt volgens het Rijk neer op 350 bomen.
Daarnaast moet er nog ruim 8 hectare aan andere natuurgrond wijken in Amelisweerd. Een kwart daarvan komt terug op een nieuwe overkapping over de A27.
De compensatie is voor tegenstanders geen argument. Zij zullen de kap proberen tegen te houden, al zullen ze zich moet vastketenen in de bomen, zeggen ze. Begin deze maand startte daarvoor een bomenwacht.
Het Rijk vindt dat de verbreding nodig is om de doorstroming te verbeteren en de verkeersveiligheid te verbeteren. De plannen houden los van de aanpak van knooppunt Rijnsweerd en de verbreding van de A27 tussen Houten en Bilthoven in dat er extra rijstroken komen op de parallelbanen op de A12, en dat er vanaf de A28 een nieuwe toerit komt naar het Utrecht Science Park.