D66 wil besluit verbreding A27 uitstellen, oppositie komt met motie

© ANP
PROVINCIE UTRECHT - Coalitiepartij D66 wil dat het kabinet het besluit om de A27 bij Amelisweerd te verbreden uitstelt tot na de verkiezingen. Dat zei Tweede Kamerlid Rutger Schonis vandaag in een debat over de snelwegplannen. Meerdere oppositiepartijen (GroenLinks, PvdA, SP en Partij voor de Dieren) gaan een motie indienen met soortgelijke strekking.
Schonis draaide qua standpunt vandaag in een commissiebespreking met minsiter Cora van Nieuwenhuizen. De verbreding is namelijk een onderdeel van het coalitieakkoord, waar zijn partij onderdeel van is. "D66 is zeer kritisch. De verbreding is niet nodig, en het is zonde van de mooie natuur bij Amelisweerd", aldus het Kamerlid.
"Bovendien hebben we een groot stikstofprobleem. En de minister lijkt er nu voor te kiezen om de stikstofruimte die we hebben door honderd kilometer per uur te rijden te willen gebruiken om een stuk overbodig asfalt neer te leggen in plaats van huizen te bouwen. Daar komt nog bovenop dat de minister een gat heeft van een kwart miljard euro."

Meerderheid

Doordat D66 de verbreding ter discussie te stelt, is het de vraag of er een meerderheid voor het besluit is. Coalitiepartner CDA is dan ook kritisch en wil weten wat de handtekening van D66 onder het regeerakkoord nog waard is.
Maar volgens Schonis wordt hij geconfronteerd met nieuwe feiten: "Er staat inderdaad in dat akkoord dat de verbreding door mag gaan, maar niet dat het een kwart miljard euro duurder mag worden. En er is een nieuwe situatie ontstaan rondom stikstof."
Een mogelijke optie om de verbreding er toch door te krijgen is met steun van oppositiepartijen als de PVV. Die partij is voor meer asfalt en is blij met de verbreding van de A27. Wel wil de PVV dat er minder geld gaat naar "linkse geitenwollensokken hobby's en zelfverzonnen stikstofproblematiek."

Minister

De minister is inmiddels bezig met haar beantwoording en blijft onvolhard voor haar plan strijden. Zij zegt dat de oude situatie met de vele files zeker weer terug gaat komen, en dat ze de huidige ontwikkelingen van corona en stikstof daarin zorgvuldig heeft afgewogen.
"Al onze modellen laten zien dat het gewoon een heel groot probleem wordt", aldus Van Nieuwenhuizen. Ze gebruikt onder andere bevolkingsgroei en betere economische tijden als argument. "Dan zijn we in no-time waar we waren."

Demonstratie

Gisteren was er demonstratie tegen de verbreding van de snelweg bij Amelisweerd. Er kwamen zo'n 1500 tot 2000 actievoerders op af. Ze stapten op de fiets om hun onvrede kracht bij te zetten.
Minister Van Nieuwenhuizen zegt de emoties van de demonstranten te begrijpen. "Ik vind het ook jammer", zegt ze over de bomen die bij Ameliswaard tegen de vlakte gaan. "Maar het is onvermijdelijk. We hebben regels afgesproken over hoe we dat oplossen en we doen zelfs meer dan noodzakelijk is."
Van Nieuwenhuizen heeft het dan over de natuurstrook die over de A27 wordt heen gelegd. "Ik zie geen andere weg dan deze manier van compenseren."

Plan

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft vorige week het nieuwe tracébesluit voor de A12, A27 en A28 rond Utrecht openbaar gemaakt. Het nieuwe plan wijkt maar weinig af van het eerdere besluit uit 2016. Belangrijk verschil is de toename van het aantal hectare bos dat nieuw wordt aangelegd.
Het plan van de minister voorziet in aanpassingen aan de snelwegen ten zuiden en ten oosten van de stad. Daar staan in de spits veel files en de verwachting is dat die files in de toekomst zullen toenemen.

Besluit vernietigd

In 2016 lag er ook al een tracébesluit, maar dat werd vernietigd door de Raad van State vanwege de stikstof-problematiek. Het dwong de minister om het plan te herschrijven. Het resultaat is een dossier met vele duizenden pagina's. Daarin staat dat er flink meer bomen geplant gaan worden. "Het totale oppervlakte boscompensatie buiten het NNN (Natuurnetwerk Nederland, red.) is daarbij toegenomen van 38,1 ha in het ontwerp-tracébesluit 2016 naar 64,70 ha in het tracébesluit 2020."
De meeste nieuwe bomen komen rond of bij de snelwegen. Maar daarmee zou niet voldoende gecompenseerd worden, en daarom is ook gekeken naar andere gebieden. Zo zou er een groot nieuw bos moeten komen bij Haarzuilens, lukt dat niet dan wordt uitgeweken naar een gebied buiten de provincie Utrecht. Daarnaast komen er extra bospercelen bij Bunnik en vlakbij het KNMI, maar dat was al bekend uit de plannen van 2016.
Tegenstanders hebben al aangekondigd het plan opnieuw aan te vechten. Als het aan het ministerie ligt is het project in 2029 klaar.