'Verbreding A27 265 miljoen duurder? Dat is pas het begin'

Suzanne Kröger in de Tweede Kamer. Op de achtergrond minister Cora van Nieuwenhuizen.
Suzanne Kröger in de Tweede Kamer. Op de achtergrond minister Cora van Nieuwenhuizen. © ANP
UTRECHT - Dat de verbreding van de A27 bij Amelisweerd duurder uitvalt is pas het begin van de kostenoverschrijdingen. Daarvoor waarschuwt GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger. "We kunnen dit besluit ook in de kast leggen, we hoeven het niet nu te doen."
Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft de Tweede Kamer laten weten dat het project bijna 1,5 miljard euro gaat kosten, 265 miljoen euro meer dan de bedoeling was. Kamerlid Kröger is niet verbaasd, zei ze vanmorgen op Radio M Utrecht.
Kamerlid Kröger (GroenLinks) op Radio M Utrecht

Riskant

"Die verbreding van de A27 is niet alleen een nutteloos project dat ten koste gaat van een prachtig stuk natuur in Amelisweerd", vindt Kröger. "Bouwtechnisch is het ook heel riskant. In de tunnelbak wordt bijvoorbeeld met folie gewerkt en dat kan gaan lekken. Diverse experts hebben mij gezegd dat die 265 miljoen wellicht pas het begin is."
Het ministerie van Infrastructuur wil de snelweg aan de oostkant van Utrecht breder maken om het verkeer beter te laten doorstromen. Lokaal en regionaal stuit dat op veel verzet. Natuurliefhebbers zijn boos omdat voor het extra asfalt opnieuw een deel van landgoed Amelisweerd moet wijken. De gemeente en de provincie investeren het geld voor de verbreding liever in beter openbaar vervoer en fietsverbindingen.

Thuiswerken

Tegenstanders wijzen er ook op dat nu mensen meer thuiswerken de verkeersdrukte behoorlijk is afgenomen. Minister Van Nieuwenhoven verwacht echter dat dat effect van de coronamaatregelen maar tijdelijk is. "Onderzoeken laten zien dat er op een gegeven moment wel weer meer verkeer komt", geeft Kröger toe. "Maar de filedruk blijft laag en de A27 staat al hele een tijd niet meer in de file-toptien. Het is een onnodig project. Je kunt beter bekijken of je verkeer op de lange termijn beter kunt spreiden door thuiswerken of later beginnen."
Hoewel de gemeente en de provincie tegen de wegverbreding zijn is er in Den Haag geen Kamermeerderheid die het plan wil tegenhouden. Volgens GroenLinks moet het signaal uit de regio serieus worden genomen. "Dit is het moment om een streep te trekken. We moeten niet nu zo'n duur project met een gigantische impact op de leefomgeving van veel mensen doorzetten, terwijl de nut en noodzaak ter discussie staan."