Minister zet verbreding A27 en A12 bij Utrecht door, Vrienden van Amelisweerd in beroep

© ANP
UTRECHT - De veelbesproken aanpak van de Ring Utrecht gaat verder. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft een nieuw tracébesluit voor de aanpassing van de A27 bij Amelisweerd en de A12 getekend.
Op het traject van ruim 20 kilometer komen extra rijstroken. Daarnaast krijgt de A27 tussen de knooppunten Lunetten en Rijnsweerd gescheiden rijbanen. Zo rijdt het verkeer straks vlotter en veiliger door, aldus het ministerie.
Eerder was al groen licht gegeven voor de aanpak van de snelwegen, maar de stikstofuitspraak van de Raad van State zette een streep door de plannen. Het kabinet moest terug naar de tekentafel om aan strenge natuur- en milieuregels te voldoen. Door een verlaging van de maximumsnelheid en extra natuurcompensatie wordt nu wel voldaan aan de normen volgens het ministerie.
We gaan hiertegen in beroep. We zien best wel kansen om ook dit besluit te laten vernietigen
Vrienden van Amelisweerd
Maar daar is zeker niet iedereen van overtuigd. "Dit is precies het tracébesluit dat vorig jaar door de Raad van State is vernietigd vanwege stikstof", zegt criticaster Jos Kloppenburg, voorzitter van de Vrienden van Amelisweerd. "Nu zijn er middelen om stikstofoverlast te compenseren, zegt de minister. Nou, ik moet dat nog zien. We gaan hiertegen in beroep. We zien best wel kansen om ook dit besluit te laten vernietigen."
Nut en noodzaak van deze snelwegverbreding moet beter worden aangetoond, vindt Kloppenburg. "Verkeersproblemen kunnen ook binnen de bestaande bak in Amelisweerd worden opgelost. Bovendien zijn files enorm afgenomen door corona. Veel meer mensen zullen blijven thuiswerken. Die signalen krijgen we van alle kanten. Ik denk dat de prognoses waarop deze verbreding is gestoeld gewoon niet kloppen."
Al sinds eind jaren negentig wordt er gesteggeld over de snelweg die, zoals het er nu naar uitziet, de breedste van Nederland moet worden. Statenleden in de provincie Utrecht keerden zich vorige week nog tegen de plannen. GroenLinks-Statenlid David Oude Wesselink wilde morgen een motie indienen samen met de PvdA waarin hij de minister verzocht de verbreding te heroverwegen. Die gaat hij nu niet meer indienen. "Dit besluit kwam nogal als een verrassing. GroenLinks is heel benieuwd naar de 'natuuroverkapping', maar grofweg is dit hetzelfde tracébesluit als dat twee jaar geleden genomen is."
Oude Wesselink denkt dat er nieuwe argumenten zijn bijgekomen om de verbreding niet te doen. "Er zijn nieuwe feiten aan het licht gekomen. Het wordt veel duurder dan eerder geraamd. Daarnaast ook dat de werkzaamheden veel langer hinder zullen geven. Daarnaast is de coronacrisis van invloed. Mensen zullen veel meer gaan thuiswerken. De huidige verkeersmodellen van het Rijk houden geen rekening met corona."
Vanuit de Utrechtse gemeenteraad klinkt kritiek op het nieuwe plan van D66.
Maar de VVD is juist blij met het nieuwe plan. Dit is goed nieuws voor de doorstroming in de regio", zegt fractievoorzitter Dimitri Gilissen. "Auto's kunnen nu veel makkelijker om de stad heen rijden, in plaats van door de stad. Voor de verbreding zullen een aantal bomen moeten sneuvelen. Het goede nieuws is dat die ook gewoon worden herplant op een andere plek. Het feit dat je nu een groene verbinding krijgt over de snelweg vind ik mooie compensatie."
Uiteindelijk is het aan de rechter om een oordeel te vellen, stelt Gilissen. "Maar ik acht de kans op een geslaagd beroep erg klein. Er ligt gewoon een goed onderbouwd besluit. Het is nodig voor de stad, de regio en het hele land."

Tweede Kamer

De Tweede Kamer is verdeeld over het besluit. Eerder waren linkse partijen opgelucht dat het project niet doorging. Ook Milieudefensie was blij en noemde de uitspraak daarover toen "een overwinning voor de natuur, de luchtkwaliteit en het klimaat".
Het is voor het kabinet van groot belang dat de plannen doorgaan. Het project wordt genoemd in het regeerakkoord. Op het traject komt veel verkeer uit verschillende richtingen bij elkaar. De files die daardoor ontstaan zorgen voor "toenemende hinder", schrijft het ministerie.
Volgens de huidige planning is de nieuwe A27/ A12 klaar in 2029.