Hoofdpijndossier A27: VVD en transportsector gruwelen van verzet Provincie tegen verbreding

UTRECHT - De motie is nog niet eens ingediend, maar het veroorzaakt nu al een hoop reuring. Dat is gebruikelijk wanneer het gaat over de verbreding van de A27 bij Amelisweerd. Al sinds eind jaren negentig wordt er gesteggeld over de snelweg die, zoals het er nu naar uitziet, de breedste van Nederland moet worden.
Al die tijd was de provincie vóór de verbreding, tot nu. Volgende week wordt er een motie ingediend door de fracties van PvdA en GroenLinks. Strekking: die verbreding levert meer gedoe op dan het waard is. Volgens beide partijen vindt een meerderheid in de Provinciale Staten het een goed idee om het geld voor de verbreding te besteden aan andere projecten, zoals de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU).
PvdA Statenlid Julie d' Hondt: "We zeggen niet dat hier helemaal niets moet gebeuren. Je kunt prima hier de doorstroom verbeteren door de bestaande weg anders in te richten en de snelheid te verlagen."
Dit geluid is niet nieuw. Het verbreden van de A27 levert al jaren veel discussie op tussen de gemeente Utrecht, de provincie, het Rijk en meerdere natuurorganisaties en activisten. Het idee is om extra rijstroken toe te voegen ten koste van het aangrenzende natuurgebied Amelisweerd. Daardoor moet het verkeer beter doorstromen bij knooppunt Lunetten, waar voor de coronatijd vrijwel dagelijks files stonden.
Hoe zat het ook alweer? Even terug naar het begin
De motie 'Geen gehak buiten de bak' is, als het aangenomen wordt vooral een stevig politiek signaal. Volgens Statenlid Julie d' Hondt zijn er twee ontwikkelingen die 'de kaarten anders hebben geschud'. "Het ene was dat stikstofbesluit, dat bleek vorig jaar al, maar natuurlijk is het tweede punt de coronacrisis. Daardoor zijn veel mensen gaan thuiswerken. Files komen waarschijnlijk niet meer terug in dezelfde intensiteit zoals voorheen."
Die twee redenen zijn voor de PvdA en GroenLinks doorslaggevend om toch actie te ondernemen voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat eind dit jaar met een nieuw tracébesluit komt. De partijen willen dat het college van Gedeputeerde Staten de minister verzoekt de verbreding te heroverwegen. De zogenoemde stikstofruimte kan volgens de partijen de woningbouw ten goede komen.

Slecht signaal

Oppositiepartij VVD staat niet te springen. "Die A27 is een rijksproject dat al heel lang en heel vaak door gemeenten en provincies gesteund is. We begrijpen niet waar de motie vandaan komt en we vinden het ook geen goed moment." Dat zegt André van Schie, de fractievoorzitter van de statenfractie. "De minister is nu bezig met een nieuw besluit en de provincie is niet meer aan zet. Dus wat ons betreft een slecht signaal."
Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald.
Julie d'Hondt, Statenlid
Over de verbreding van de A27 wordt al decennia gesproken. Omwonenden, natuurgroeperingen en ook het college van B&W in Utrecht zijn geen fans van de werkzaamheden aan de snelweg. Een meerderheid in de Tweede Kamer is er wel voor, de VVD vindt dan ook dat het besluit dat daar genomen is gewoon doorgang moet vinden. In de voorbereiding zitten al tientallen miljoenen euro's. Van Schie: "Zo'n plan over een rijksweg is niet iets dat je op een bierviltje tekent. Daar zijn ingenieurs en wegenbouwers jaren mee bezig. Je kunt niet een paar maanden voordat een plan naar de Tweede Kamer gaat, nog even alles veranderen met een motie vanuit Provinciale Staten."
Volgens d' Hondt is dit echter het uitgelezen moment: "Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald zeg ik altijd maar. Het is inderdaad zonde dat het al zoveel heeft gekost. Maar beter nu de stekker eruit dan wanneer er nog meer geld aan is uitgegeven."

Transportsector

Ook de organisatie voor transportondernemers TLN ziet niets in het afschieten van de verbreding: "Het wederom uitstellen van de verbreding van de A27 is een slecht idee. Utrecht is de draaischijf van Nederland en de goede doorstroming op de ring is cruciaal voor het beroepsgoederenvervoer én de Nederlandse economie. Ondanks dat er, vanwege coronamaatregelen, nu minder files zijn is het fileprobleem op de A27 niet verdwenen. Regeren is vooruitzien en de cijfers geven aan: de komende vijf jaar neemt de druk op de snelwegen alleen maar toe, zeker in snelgroeiende regio's als Utrecht. Het verbeteren van de doorstroming rondom de stad is niet alleen van cruciaal belang voor de bereikbaarheid van de regio, maar voor heel Nederland."