'Snorfietser kan in Utrecht veilig tussen de auto's rijden'

Snorfietser op de rijbaan in Amsterdam. Archief.
Snorfietser op de rijbaan in Amsterdam. Archief. © ANP
UTRECHT - Goed voorlichten en daarna heel streng handhaven: dat is dé manier om snorfietsers op een veilige manier van de fietspaden in Utrecht te verplaatsen naar de rijbaan. Dat zegt Reiner Rustema van actiegroep Geef het Fietspad Terug! Hij was een van de drijvende krachten achter het Amsterdamse verbod op snorfietsers op het fietspad. Volgens Rustema kan de maatregel ook in Utrecht veilig worden ingevoerd. Maar oppositiepartijen zijn nog niet overtuigd.
Het plan om snorfietsers van de meeste fietspaden in de stad te verbannen, zit in een pakket maatregelen dat gisteren werd gepresenteerd om de luchtkwaliteit te verbeteren. Naast het uitbreiden van de milieuzone, wil wethouder Eelco Eerenberg (D66) ook snorfietsers van de meeste fietspaden verbannen. Zij moeten dan tussen de auto's op de weg rijden en een helm op.
Om zijn plan in goede banen te leiden, rekent de wethouder op de medewerking van de Utrechtse snorfietsers. Eerenberg: "Het begint met aan de stad vertellen wat we doen en waarom we dat doen. En gelukkig houden de meeste mensen zich daar dan aan." Eerst gaat de gemeente dus informeren, en daarna wordt er pas naar het bonnenboekje gegrepen. "Het begint met een campagne, en misschien moeten we op sommige plekken fysiek wat aanpassingen doen zodat alles op een veilige manier kan. En uiteindelijk, als mensen zich niet aan de regels houden, zal er ook beboet worden."
Amsterdam ging Utrecht voor in het verbannen van snorfietsers van het fietspad. De regel ging daar in april vorig jaar in. Daarna werd er twee maanden alleen gewaarschuwd. Pas toen ging de gemeente streng handhaven. Dat laatste is essentieel, zegt Rustema als een van de initiatiefnemers van het verbod. "Pas op 1 juni werden, na een periode van gewenning, boetes uitgedeeld. Er was toen een enorm offensief van de gemeente. In de eerste week had Amsterdam alle handhavers vrijgemaakt om boetes uit te schrijven. Toen ging het goed."

Oppositie

Oppositiepartijen in de Utrechtse raad zijn minder enthousiast over het plan. Ze maken zich zorgen over de veiligheid. Martijn van Dalen van de VVD: "Het snelheidsverschil tussen 25 kilometer per uur en 50 kilometer per uur is erg groot." Ook vraagt hij zich af wat de maatregel precies met luchtkwaliteit te maken heeft.
Dezelfde zorgen leven ook bij PvdA'er Bülent Isik: "Als het veilig is, vind ik het prima maar kan de capaciteit op de weg het aan? Ik stond vanavond toen ik naar huis reed in een file in de Daalsetunnel. Zo'n snorfiets gaat daar tussendoor rijden. Wat is dan het effect? De veiligheid moet goed geregeld zijn."

'Ongevallen namen niet toe'

Maar Rustema, die in Amsterdam woont en in Utrecht werkt, heeft er vertrouwen in. "Ik ben veel optimistischer over Utrecht dan over Amsterdam. De hele discussie over hoe gevaarlijk de maatregel is, is al beslecht door de informatie uit Amsterdam. Daar ging het heel goed."
Veilig Verkeer Nederland denkt ook dat het idee op een veilige manier kan slagen. Woordvoerder Rob Stomphorst: "De cijfers van de gemeente Amsterdam geven aan dat dit een goede beslissing is geweest. Het aantal ongevallen nam daardoor niet toe."
Ook de Amsterdamse wethouder Laurens lvens was een half jaar na de invoering van het plan enthousiast. Na een evaluatie schreef hij dat "de maatregel een positief effect heeft op de verkeersveiligheid, de doorstroming en de drukte op de fietspaden". Het merendeel van de snorfietsers houdt zich goed aan de maatregel en vooral fietsers zijn zeer positief over de ruimte die op de fietspaden is teruggekeerd. Er zijn geen negatieve effecten gemeten op de doorstroming van autoverkeer en OV op de rijbaan."

Braver

En volgens Rustema heeft Utrecht nog een uniek voordeel vergeleken met de hoofdstad: "De populatie in Utrecht is heel anders samengesteld. Utrecht is veel meer een stad van studenten en forenzen. Amsterdam heeft allerlei mensen op de snorfiets zitten. Dat heb je in Utrecht veel minder. Het is een voorspelbaardere populatie. En wat braver denk ik."
Snorfietser van het fietspad in dit deel van Utrecht.
Snorfietser van het fietspad in dit deel van Utrecht. © Gemeente Utrecht