Gemengde reacties op cijfers over daling oude diesels

UTRECHT - De cijfers over de daling van het aantal dieselauto's in Utrecht zorgen voor gemengde reacties. Zo ziet de Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC) in de stagnatie van die daling vooral de mislukking van de milieuzone. Maar Milieudefensie noemt de nieuwste CBS-cijfers juist goed voor de volksgezondheid.
Uit de statistieken blijkt dat het absolute aantal dieselauto's van voor 2001 vorig jaar nauwelijks meer gedaald is dan het landelijke gemiddelde. De daling zou tijdelijk sterk kunnen zijn geweest door de sloopregeling, waarbij 'vieze' auto's ingeruild konden worden voor 'schone'. Utrecht heeft trouwens inmiddels wel het laagste aantal 'vieze' auto's van de vier grote steden.

TRIEST

De KNAC kan uit de cijfers maar één conclusie trekken, vertelt directeur Peter Staal vanochtend op Radio M Utrecht. "Het trieste is juist dat de milieuzone niet werkt. Er is gezegd dat 2 procent van de auto's, de oude diesels, 30 procent van de verontreinig veroorzaakt. Als je dan een afname ziet van 34 procent, dan zou je een dramatische verbetering van de luchtkwaliteit moeten zien en die zie je niet."
De KNAC zegt het belangrijk te vinden dat de lucht schoner wordt, maar dan wel met andere maatregelen dan de milieuzone. "Ga kijken naar alternatieven. Ga kijken naar schone bussen en schone politieauto's. Er is nog maar een proef met een stadsbus en dat hadden er meer moeten zijn. Schuif niet alles af naar de burgers, maar neem je verantwoordelijkheid als overheid!"

VIEZE AUTO'S

CDA-fractievoorzitter Sander van Waveren is op zich blij dat er minder vieze auto's rondrijden. "Op zich is het mooi dat je landelijk ziet dat dat het aantal diesels is afgenomen. Dat is gewoon goed voor de luchtkwaliteit", zo zei hij tegen verslaggever Robert-Jan Booij in Utrecht is Wakker
Toch houdt hij een nare bijsmaak over aan de cijfers. "De discussie is vooral of de Utrechtse inzet met de milieuzone en het geld dat dat gekost heeft een stap vooruit is geweest. Mijn conclusie is dat we misschien iets voorlopen op het landelijk gemiddelde, maar die zes miljoen die het gekost heeft vind ik wel heel veel!" Hij pleit dan ook voor andere maatregelen in plaats van de milieuzone.

GOED NIEUWS

Milieudefensie kijkt positief naar de situatie. "Goed nieuws voor de volksgezondheid dat het aantal diesels is gedaald, vooral in Rotterdam en Utrecht waar de milieuzones zijn ingevoerd", vindt Anne Knol, campagneleider Mobiliteit van Milieudefensie.
"Uit eerdere evaluaties is gebleken dat de luchtkwaliteit door deze maatregelen verbetert. Om het leven in de stad nóg gezonder en prettiger te maken, wordt het tijd dat steden meer publieke ruimte gaan reserveren voor duurzaam vervoer zoals wandelen, fietsen en het OV", besluit Knol.

BLIJ

Saskia Kluit van de Fietsersbond is ook blij met de uitkomst van de cijfers. "Het was viezer dan gemiddeld en het is nu schoner dan gemiddeld. Die milieuzone vind ik dus een goede maatregel", vertelde ze op Radio M Utrecht.

Verslaggever Robert-Jan Booij vanuit Utrecht over de CBS-cijfers (I)
Verslaggever Robert-Jan Booij vanuit Utrecht over de CBS-cijfers (II)